dijous, 27 de desembre del 2007

Móra la Nova iniciarà al mes de febrer les obres del museu del ferrocarril

Foto de trensim.com


Móra la Nova iniciarà al mes de febrer les obres del museu del ferrocarril


La Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova iniciarà al mes de febrer la primera fase de les obres d'adequació del centre d'interpretació del món del ferrocarril. Amb el museu i la futura posada en marxa d'un tren turístic a vapor entre Reus i Casp es vol convertir la localitat riberenca en un centre de difusió del transport ferroviari referent a l'Estat espanyol. -->per a.c. Diari de Tarragona.


Gràcies al conveni signat entre la fundació, l'Ajuntament de Móra la Nova, el Consell Comarcal de la Ribera d'Ebre i el Consorci de Dinamització Turística de les Terres de l'Ebre, la primera fase del Centre d'Interpretació del Ferrocarril a Móra la Nova disposa d'un pressupost de 30.000 euros per a la redacció del projecte i d'una quantitat de 150.000 euros per a la seva execució material. Les obres s'iniciaran al mes de febrer i consistiran en la rehabilitació de la torre de l'enclavament de l'estació, actualment abandonada. A la planta baixa de l'edifici s'ubicarà una botiga, un espai on s'oferirà un audiovisual i lavabos. A la planta superior s'arranjaran els antics sistemes de senyalització que encara es conserven. En una segona fase es preveu construir al seu costat una gran nau de 3.000 metres quadrats de superfície destinada a l'exposició de diversos tipus de locomotores, a bada de rehabilitar l'edifici de les antigues cotxeres, avui en perill d'esfondrament, amb l'objectiu de situar-hi un antic taller d'eines. «La segona fase no té data d'inici», explicava ahir al Diari el director de la fundació, Jordi Sasplugas, «en canvi, la primera fase s'ha d'obrir al públic al mes de setembre de 2008». En aquest sentit cal destacar també l'acord assolit entre la fundació i el Departament de Cultura segons el qual la Generalitat aportarà 6.000 euros per a l'elaboració d'un estudi de recerca de patrimoni etnològic al voltant dels oficis ferroviaris, que servirà com a fons documental per al centre d'interpretació. Taller d'ocupació D'altra banda, demà divendres es posarà en marxa l'esperat taller d'ocupació d'infraestructures ferroviàries finançat pel Servei d'Ocupació de Catalunya. El taller ensenyarà durant un any a vuit persones majors de 25 anys i en situació d'atur els coneixements necessaris per al muntatge de les vies de tren. A principis de 2007, la fundació va signar un conveni amb el grup Comsa segons el qual l'empresa dotarà el taller dels mitjans tècnics, logístics i personal especialitzat necessari. Un cop el taller finalitzi, a més, es compromet a donar sortida laboral a tots els especialistes formats. Els alumnes del taller seran els encarregats de rehabilitar el tram de vies necessari i d'instal·lar la placa giratòria de les locomotores que també està inclosa al projecte de construcció del centre d'interpretació. Finalment, i pel que fa a la posada en marxa del tren turístic a vapor entre Reus i Casp, la fundació espera que en el termini de tres mesos sigui remolcada de Tarragona fins a Móra la Nova una locomotora dièsel que ha de formar part del tren. La locomotora, cedida per la Fundación de los ferrocarriles españoles (FFE), haurà de ser rehabilitada totalment pels tècnics de la fundació.


L' andana de l' estació i la torre d' enclavaments al fons.
Foto de Tomàs Riva