dimecres, 30 de gener del 2008

DIJOUS JARDER


DIJOUS JARDER

Dijous Gras, Jarder o Llarder, també conegut com el "Dia de l'ou i el porc" o "Dia de la truita", és el tret de sortida de les festes de Carnaval arreu del territori català. El costumari d'aquest dia ve marcat pels àpats dins l’àmbit familiar protagonitzats per les truites i els ous barrejats amb la carn, les butifarres d’ou i la coca de llardons. Les celebracions a l'aire lliure són protagonitzades per jornades gastronòmiques dedicades als productes del porc, pels Concursos i Mostres de Truites realitzats pels alumnes de les escoles i altres col·lectius i pels aplecs gastronòmics. Antigament era molt comú que aquests dies els infants féssin captes d'ous per les cases, per elaborar les truites i la resta d'exquisideses de la jornada. A Mallorca, on el Carnaval es coneix com els "Darrers Dies", és costum farcir les ensaimades i les coques bambes de productes porcins, com la sobrassada barrejada amb codonyat o carabassa. El refranyer fa referència a aquesta jornada "Per Dijous Llarder botifarra menjaré" i "Per Dijous Gras, botifarra fins al nas".

Botifarra d' ou.

Truita de carxofes.

Coca de llardons.

3 comentaris:

eva_yam ha dit...

Felicitats pel bloc!!
Estava buscant informació sobre el dijous jarder i m'ha sortit el teu bloc!!

Crec que amb poques paraules ho has definit perfectament!!

Gràcies per la informació!

Anònim ha dit...

Aon està el meu comentari del dijous jarder, no sira a la sál-lat muhmalát?
Si no el fots ,sol retiro:

3.......ADA , que aproximadament , son 2/3 parts , de la cosa , més que res per lo dels pactes de l´altra Móra.

Anònim ha dit...

Son les primeres lletres que m´han censurat i aixo em toca la moral, soc més coherent del quet penses, pero m´agrada la conya , lo de fer plorar ve sol , sense anar a buscarlo , la vida es molt curta i jo he passat l´equador de la vida de llarc, lo de Kuba va en serio, tindreu que buscar a un altre , per estes dates, tinc l´agenda plena per les mulates , i la meva dona per los mulatos , se qu´em guanyarà, te més èxit que jo.