dilluns, 31 de desembre del 2007

Un taller permetrà la rehabilitació d'infraestructures ferroviàries per al futur Centre d'Interpretació del Ferrocarril de Móra la Nova

Un taller permetrà la rehabilitació d'infraestructures ferroviàries per al futur Centre d'Interpretació del Ferrocarril de Móra la Nova
Diari de Tarragona
La Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova ha iniciat el taller d'ocupació que ha de servir per a la rehabilitació d'infraestructures ferroviàries per al futur Centre d'Interpretació del Ferrocarril del municipi. Aquest taller únic a l'estat formarà vuit persones que tindran assegurada una sortida laboral gràcies al conveni signat entre la fundació i l'empresa GrupCOMSA, empresa que participa en construcció de vies d’Alta Velocitat. A més, el pròxim mes de febrer s'iniciarà la primera fase de les obres d'adequació del centre d'interpretació del món del ferrocarril i s'està treballant en la posada en marxa d'un tren turístic entre Reus i Casp.


La Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova (FPPFI) compta actualment amb dos projectes en desenvolupament. Per una banda, el passat divendres va començar el taller d'ocupació d'infraestructures ferroviàries, sol·licitat a la Diputació de Tarragona i al Servei d'Ocupació de Catalunya. Amb aquest taller, nou a l'estat espanyol i que té una durada d'un any, es formaran vuit persones en atur i majors de 25 anys, que treballaran en la col·locació de les vies necessàries i del pont giratori per al futur Centre d'Interpretació del Ferrocarril de Móra la Nova, un espai museístic que comptarà amb vagons i màquines de ferrocarril restaurats. En aquest sentit, la FPPFI va signar un conveni amb l'empresa GrupCOMSA pel qual aquesta empresa puntera en infraestructures ferroviàries dotés al taller dels mitjans tècnics, logístics, assessorament tècnic i personal especialitzat per al taller d'infraestructures. Un cop el taller finalitzi, l'empresa es compromet a donar sortida laboral a tots els especialistes formats. Segons Jordi Sasplugas, president de la fundació, actualment les empreses d'infraestructures ferroviàries 'necessiten mà d'obra qualificada perquè no n'hi ha'. Sasplugas ha explicat que 'com a fundació, el taller serveix per fer pas endavant en el projecte del centre d’interpretació'.
Torre d' enclavaments, foto de trensim.


D'altra banda, la FPPFI ha signat un conveni amb l'Ajuntament de Móra la Nova, el Consell Comarcal de la Ribera d'Ebre i el Consorci de Dinamització Turística de les Terres de l'Ebre, a través del qual es materialitzarà la primera fase de Centre d'Interpretació del Ferrocarril a Móra la Nova, amb un pressupost total de 180.000 euros, que es reparteixen en la redacció del projecte museístic (30.000 euros) i l'execució material del mateix (150.000 euros). En breu, es licitarà la redacció del projecte, al concurs de la qual s'han presentat tres empreses, i posteriorment es licitaran les obres. Es preveu que les obres s'iniciïn el febrer o març de 2008. Aquest projecte consisteix principalment en la rehabilitació de la torre d'enclavaments de l'estació de ferrocarril de Móra la Nova. Es tracta d'un edifici de tres plantes i 180 metres quadrats, que era la torre de control de tota l'estació.Aquesta és l'única torre d'aquestes característiques que queda a tota Catalunya i en la seva època tenia la tecnologia més avançada. De fet, va ser la primera torre d'enclavaments d'Europa, creada l'any 1928. Amb aquest projecte, es vol rehabilitar la torre íntegrament per tal de crear-hi un espai museístic i poder obrir-la al públic.També cal destacar l'acord arribat entre FPPFI i el Departament de Cultura de la Generalitat pel qual aquest últim aportarà 6.000 euros per a l'elaboració d'una recerca de patrimoni etnològic al voltant dels oficis ferroviaris, que servirà com a fons documental per al Centre d'Interpretació.


Un vagó restaurat, foto d' A. Romo.

Projecte de tren turístic
Tot i així, el projecte clau de la fundació és el tren turístic que, segons el president de l'entitat, 'serà el que més repercussió social, cultural i turística pot tenir'. El tren seria un nexe d'unió entre el turisme de la Costa Daurada i del Camp de Tarragona i les comarques de l'interior de la demarcació. Tal com ha manifestat Sasplugas, 's'utilitzaria la línia de tren Tarragona-Reus-Móra-Casp-Saragossa, per on circularien trens antics que encara s'han de rehabilitar i que repartirien el turisme per les comarques on passi'. El projecte inclou paquets turístics, és a dir, el viatger tindrà la possibilitat de comprar només el bitllet de tren o el bitllet amb una visita cultural a la comarca triada, on hi duria a terme una ruta. Per aquest motiu, els consells comarcals del Baix Camp, Priorat, Ribera d'Ebre, Terra Alta i Baix Aragó-Casp van explicar a la fundació quins són els elements que volen potenciar turística i culturalment de les seves comarques, amb l’objectiu de crear aquestes rutes.Aquest any 2007 s'ha redactat el projecte del tren turístic per un import de 18.000 euros, havent-hi participat totes les comarques implicades, i s'ha presentat al Pla de Turisme de Catalunya, optant al finançament d'un màxim del 60% sobre un pressupost de 822.000 euros. Segons el president de l'entitat, 'en aquest projecte s'han aconseguit avançar substancialment, tot i que el projecte encara no te el finançament assegurat'.Jordi Sasplugas ha afegit que també s'ha avançat en la preparació dels vehicles ferroviaris, ja que 's'ha restaurat un vagó que farà funcions de logística en el tren i s'ha prosseguit amb la restauració dels dos cotxes de viatgers', així com també s'ha arribat a un acord amb la Fundación de los Ferrocarriles Españoles pel qual cedeixen l'ús d'una locomotora diesel, que formarà part del tren turístic, i que està pendent de ser traslladada a Móra la Nova, on es rehabilitarà totalment.

La torre d' enclavaments, foto de trensim.
Els inicis de la fundació
La FPPFI es va constituir el febrer de 2006 però té l'antecedent de l'Associació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial, creada fa sis anys. Segons el president de la FPPFI, l'associació va sorgir de la iniciativa social d'un grup de persones ‘que van creure que calia recuperar la memòria del ferrocarril a Móra la Nova, municipi amb un passat vinculat al ferrocarril i que va ser el motor de la vila i la comarca'. Tot i així, l'associació va decidir crear la fundació 'per a tenir més credibilitat davant les administracions i aconseguir que aquestes participessin més en els nostres projectes'. Actualment, la fundació està treballant en cercar la implicació de més administracions i del sector privat. L'Associació compta amb 165 socis d'arreu d'Espanya, només una part dels quals són o han estat ferroviaris. La Fundació és la segona que existeix a Catalunya d’aquestes característiques. L’altra és la Fundació del Museu del Transport, amb seu a Castellar de N'Hug (Berguedà), creada fa uns quinze anys.


L' estació de Móra la Nova, obra de S. Arrufat.