diumenge, 18 de març de 2007

Posar en marxa el tren turístic entre Reus i Casp costa 740.000 euros


http://www.diaridetarragona.com/

Els patrons de la Fundació per a la preservació del patrimoni ferroviari de Móra la Nova rebran en breu el projecte tècnic de posada en marxa del tren turístic de l'Ebre entre Reus, Móra la Nova i Casp. Es tracta d'un document imprescindible perquè la fundació pugui sol·licitar ajuts a les administracions. L'associació impulsora del projecte calcula el cost de posada en marxa de l'actiu en 740.000 euros.-->per a. caralt acaralt@diaridetarragona.com


L'Associació per a la preservació del patrimoni ferroviari de Móra la Nova, autèntic motor de la fundació, impulsa des del seu naixement la creació d'un tren turístic de vapor entre Reus, Móra la Nova i Casp. D'aquesta manera, vol rememorar la importància dels recorreguts directes en tren de vapor que unien Barcelona i Madrid durant la primera meitat del segle XX.Per a posar-lo en marxa és imprescindible la cessió de dues locomotores, una de vapor i l'altra dièsel. L'objectiu de la fundació és restaurar en el futur taller de restauració que s'ha d'aixecar a l'estació moranovenca la locomotora de vapor durant un màxim de tres anys. Mentrestant, es realitzarien els trajectes turístics amb la locomotora dièsel.La immensa locomotora de vapor, de 2.700 cavalls de potència, coneguda com Bonita, fou construïda l'any 1951 per la Maquinista Terrestre i Marítima (MTM) i prestà servei molts anys a Móra la Nova. Està dipositada, en lamentable estat d'abandonament, al Museu Nacional del Ferrocarril de Madrid en una zona inaccessible al públic. Renfe disposa d'un projecte de la fundació per a traslladar la locomotora fins a la Ribera d'Ebre, però encara no ha donat el seu vistiplau.De la mateixa manera, la fundació ha sol·licitat a Renfe la cessió d'una locomotora dièsel que actualment funciona en règim de maniobres a Tarragona. La màquina efectuaria les maniobres de formació del tren o intervindria en cas d'avaria de la locomotora principal.Per a completar la formació del comboi, la fundació ha iniciat la recerca de diferents cotxes de viatgers. S'estima necessària la gestió d'un màxim de vuit cotxes, amb 350 places de capacitat. Avui, la fundació disposa de tres cotxes de viatgers en custòdia construïts a mitjan segle XX i en procés de restauració. Per a la resta, s'han iniciat tràmits amb Renfe per aconseguir cinc vehicles de la mateixa sèrie que l'empresa pública va reformar per a la seva exportació a Cuba i que estan fora de servei.El comboi descansarà en un cobert prefabricat ubicat a l'antic dipòsit de locomotores, que seria utilitzat de manera conjunta pel taller d'ocupació i el centre d'interpretació. A banda d'això, caldria muntar un pont giratori per a la locomotora. També en aquest punt, s'han iniciat converses per arribar a la cessió i trasllat d'un pont en desús a l'estació de Villarcayo (Burgos). L'adequació de taquilles de venda de bitllets a les estacions de Reus i Móra la Nova i la remodelació del moll de Marçà per a la venda de productes típics arrodoneix un pressupost total de 740.000 euros.