Les imatges religioses d’alt valor, pintades en una balconada de fusta de la mateixa època, estaven amagades sota una capa de pols i resina
Els dotze apòstols, Jesucrist i la seva mare, la Verge Maria. Són els protagonistes de les 14 imatges pintades sobre fusta de pi de melis que està rescatant un equip de restauradors a l’església parroquial de Sant Joan, datada del segle XIII. Les imatges, d’autor desconegut, i pintades en la part exterior d’una balconada de fusta construïda al costat del cor de l’església, estaven fins ara cobertes d’una espessa capa de pols i resina, fet que les convertia en pràcticament imperceptibles.Gràcies a un ajut d’11.500 euros aportats pel Departament de Cultura de la Generalitat, l’Ajuntament d’Horta i la Parròquia de Sant Joan un equip de dos restauradors van iniciar a la meitat del passat mes d’octubre la tasca de restaurar tant la balconada de fusta com les 14 pintures, elements en els dos casos datats del segle XVI. Per a fer-ho possible, s’ha instal·lat una bastida a l’interior del temple perquè tant la tècnica en restauració del patrimoni, Consol Marcó, com l’especialista en tractament de la fusta, Rafel Campanals, puguin treballar amb les millors condicions.Qualitat i alta sensibilitat Les pintures, apunta Marcó, s’inscriuen dins l’estil maniarista i prebarroc, «són de qualitat i demostren l’alta sensibilitat del mestre que les va pintar». Es dóna la curiositat, afegeix, que mentre algunes de les cares i mans són «obra del mestre» altres «són obra dels seus aprenents», ja que la seva qualitat és menor.Els tècnics estan treballant amb molta cura per no danyar les pintures. Han netejat ja la gran majoria de les pintures amb tècniques no agressives i en els propers dies corregiran amb pigments naturals aquelles zones imperfectes. La fusta de la balconada, per la seva banda, ha estat tractada amb diversos productes per evitar-ne la degradació. Tot i això, Campanals apuntava ahir que la qualitat de la fusta, de 400 anys de vida, «és molt alta». En un termini de 15 dies els treballs haurien de finalitzar.La balconada policromada estava presidida per un orgue, avui desaparegut. Un dels altres elements nobles del temple gòtic, avui també desaparegut, era un espectacular retaule renaixentista de tres pisos i un àtic col·locat a l’altar i que representava una al·legoria de la vida de sant Joan. És des d’aquest punt de vista que la recuperació de les pintures policromades pren més importància.
1 comentari:
la recuperació de pintures així, que en certa manera tornen a la vida i ens mostren la sensibilitat oblidada d'un pintor d'un altre segle, és una bona excusa per fer un conte
Publica un comentari a l'entrada