diumenge, 3 de gener del 2010

Renfe acumula un cementiri de trens a l’estació de Móra la Nova

Una de les cinc unitats de Rodalies traslladades per Renfe des de Barcelona i que ja ha estat venuda a la República Argentina. FOTO: JOAN REVILLAS

Renfe acumula un cementiri de trens a l’estació de Móra la Nova
Cinc unitats de Rodalies i 40 vagons de combois de llarg recorregut són objecte de continuats actes de vandalisme
A. CARALT - 02/01/2010 20:54
Els centenars d’usuaris que utilitzen el servei ferroviari a la Ribera d’Ebre hauran observat que a Móra la Nova s’acumulen i es degraden des de fa mesos unitats de rodalies i trens de llarg recorregut. El mes de juny de 2009 Renfe decidí traslladar el seu parc de trens fora de servei ubicat al barri de Sant Andreu de Barcelona lluny de la ciutat, ja que les obres de construcció de la línia de l’AVE a la capital catalana afectaven aquest espai.
Assegura el president de l’associació per a la preservació del patrimoni industrial i ferroviari de Móra la Nova i expert en el sector, Jordi Sasplugues, que Renfe escollí diferents estacions per guardar els trens, l’estació de Sariñena (Osca), on avui s’acumulen els mítics vagons del tren Talgo de color platejat, l’estació de Sant Vicenç de Calders (Tarragona), on hi ha diverses unitats de Rodalies, i sobretot, l’estació de Móra la Nova.
Els mesos de juny i juliol hi van arribar 5 unitats de Rodalies Renfe i fins a 40 cotxes de viatgers dels trens de llarg recorregut que, per exemple, havien enllaçat Barcelona amb Gijón o La Corunya. «Hi ha de tot, tres vagons cafeteria, vagons llitera, de primera classe, de cama gran clase amb compartiments i dutxes», apunta l’expert. La gran majoria tenen 20 anys de vida i ara fa una dècada, van ser completament reformats.
Pocs dies després de ser traslladats a la Ribera, tanmateix, van començar a arribar des de l’àrea metropolitana grups de joves disposats a pintar de dalt a baix els trens amb esprais i pots de pintura. Renfe no havia activat cap sistema de vigilància. «Per als ‘grafiters’ pintar els trens a Barcelona és més complicat perquè allí hi ha vigilància. A l’estació Móra la Nova no n’hi ha, és la ‘selva’, i ells ho sabien», lamenta Sasplugues.
L’associació que presideix començà a interposar denúncies davant dels Mossos d’Esquadra quan els ‘grafiters’ els hi pintaven els seus vagons, estacionats en una de les vies, i que han de formar part del futur tren turístic a vapor. Han presentat prop de 10 denúncies. En una ocasió, recorda, «els Mossos van decomissar fins a 80 pots d’esprais amagats en el maleter d’un cotxe», alerta. L’alcalde de Móra la Nova, Joan Sabanza, apunta al Diari que els vigilants municipals també han aturat colles de joves «amb motxilles plenes d’esprais». Els posen a disposició dels Mossos i s’incauten els pots, «però després de prendre declaració se’ls ha de deixar anar», admet.
A més, i banda dels ‘grafiters’, a l’estació hi actuen altres persones que entren als vagons i provoquen tot tipus d’actes vandàlics «des d’arrancar la tapisseria, trencar vidres, emportar-se els llençols dels llits o material dels vagons-cafeteria», assegura impotent Sasplugues. De fet, al portal web ‘youtube’ hi ha nombroses entrades referides al cementiri de trens.
Rodalies argentines
Les cinc unitats de Rodalies abandonaran Móra la Nova a curt o mig termini ja que formen part d’un paquet de 150 unitats que l’Estat ha venut a la República Argentina, explica Sasplugues. Pel que fa als vagons de llarg recorregut el seu futur és incert, «ja que a Espanya hi ha un excedent de 300 cotxes d’aquestes característiques».
Si finalment, vaticina l’expert, Renfe no troba comprador pels vagons «acabaran sent desballestats». L’associació ferroviària denuncia que unitats amb només 20 anys de vida siguin aparcades «quan la seva vida útil és de 40 anys». Sasplugues també lamenta la decisió de Renfe de traslladar les unitats a l’estació sense posar en marxa un sistema de vigilància.


1 comentari:

Anònim ha dit...

pos al costat que hi posin lo cementiri nuclear, nooo?